Freelanceriams: kaip tinkamai įkainoti savo paslaugas?

freelanceriams: kaip tinkamai ikainoti savo paslaugas

XXI a. darbo rinka neatpažįstamai pasikeitė nuo tų laikų, kai dauguma gyventojų dirbo žemės ūkyje ar fabrikuose. Modernių profesijų atstovai nebenori sėdėti biuruose nuo 8 iki 17 val. ir klausyti nepatenkinto viršininko priekaištų. Vis daugiau įvairių sričių profesionalų renkasi laisvai samdomo darbuotojo kelią ir pradeda dirbti sau.

Freelancinimu dažniausiai užsiima programuotojai, dizaineriai, svetainių kūrėjai, tekstų rašytojai, redaktoriai, vertėjai, menininkai, fotografai, nekilnojamo turto brokeriai, renginių organizatoriai ir kitų profesijų žmonės. Dalis individualią veiklą pasirinkusių specialistų netgi sunkiai apibrėžtų darbo sritį, nes ji apima keletą skirtingų specialybių. Daugėjant multidisciplininėms veikloms, profesionalai, siekdami įgyvendinti įvairiausias savo ir bei klientų idėjas, lanksčiai prisitaiko darbo rinkoje.

Freelancinimu dažniausiai užsiima programuotojai, dizaineriai, svetainių kūrėjai, tekstų rašytojai, redaktoriai, vertėjai, menininkai, fotografai, nekilnojamo turto brokeriai, renginių organizatoriai ir kitų profesijų žmonės. Dalis individualią veiklą pasirinkusių specialistų netgi sunkiai apibrėžtų darbo sritį, nes ji apima keletą skirtingų specialybių. Daugėjant multidisciplininėms veikloms, profesionalai, siekdami įgyvendinti įvairiausias savo ir bei klientų idėjas, lanksčiai prisitaiko darbo rinkoje.

Dirbant savarankiškai: vertinti laiką ar rezultatą?

Darbas sau dažniausiai žavi galimybe pasirinkti kur, kada ir kiek dirbti, laisve planuoti savo laiką ir būti savo gyvenimo šeimininkais. Tačiau kiekvienas pokytis neišvengiamai į gyvenimą įneša ne tik malonių naujovių, bet ir iššūkių. Vienos pagrindinių problemų, su kuriomis susiduria freelanceriai – klientų paieška, disciplina ir kainodaros nustatymas. Dirbant savarankiškai, kalbėtis apie pinigus teks gerokai dažniau nei samdomame darbe, kur sutarus dėl atlyginimo, kitą kartą šis klausimas gali būti keliamas tik po metų ar kelių.

Laisvai samdomi darbuotojai, ypač pradedantieji freelanceriai, dažnai jaučiasi kiek nepatogiai, atėjus laikui įvardinti savo paslaugų ar prekių kainą, baimindamiesi, kad neišgąsdintų ir neprarastų užsakovo, bet ir savęs nenuskriaustų. Tinkamas atlygis už darbą – viena iš svarbiausių sąlygų, kad bendradarbiavimu patenkintos ir motyvuotos jį tęsti būtų abi pusės. Jei vis dar susiduriate su keblumais, kai reikia įvardinti kainą, paruošėme jums kriterijų sąrašą, į kurį verta atsižvelgti formuojant savo kainodarą.

Individualus darbas dažniausiai vertinamas dvejopai – arba pagal sugaištamą laiką (nustatant valandinį įkainį) arba pagal galutinį rezultatą (pateikiant projekto kainą). Patarimai, kuriuos toliau pateiksime, tinka abiem atvejais, tačiau patyrę freelanceriai rekomenduoja vertinti darbą valandomis nebent veiklos pradžioje. Nes ilgainiui daugės patirties, stiprės kompetencijos, o dirbant greičiau ir kokybiškiau, labiau apsimoka vertinti bendrą rezultatą. Juk būtent dėl jo užsakovai kreipiasi į jus, dažnai pernelyg nesukdami galvos, kiek laiko jums užtruks atlikti užduotį, svarbiausia – galutinis rezultatas ir jo kokybė.

Keletas taisyklių, kurios padės pamatuotai įvertinti freelancerio darbo kuriamą vertę ir sudaryti siūlomų paslaugų ar prekių kainodarą.

1. Analizuokite situaciją rinkoje

Nors internete freelancerių darbo pasiūlymuose kartais vis dar galima rasti protu sunkiai suvokiamų sumų ir, deja, atsiranda sutinkančių dirbti už centus, tokie rinką iškreipiantys darbdaviai ir darbuotojai tikrai neturėtų būti rodiklis, svarstant, kiek gi paprašyti už atliktą darbą. Individuali veikla tuo ir patraukli, kad pats freelanceris gali nusistatyti kainą. Tokios pat apimties straipsnis gali kainuoti ir 5 eurus (nors labiau tikėtina, kad tai bus raktažodžių kratinys, vertinys ar rišlumo stokojantis tekstas, skirtas paieškų sistemų robotukams, o ne žmonėms), ir 100 ar daugiau eurų, jei tekstų rašytojas yra kūrybiškas, patyręs, išmanantis sudėtingas, specialių žinių reikalaujančias temas, SEO aspektus, pardaviminius niuansus. Nuo kelių iki dešimčių kartų gali skirtis ir fotografų, dizainerių, architektų, renginių vedėjų ir kitų profesijų atstovų paslaugų kainos. Tad prieš nustatydami savo, neprisiriškite prie rinkos vidurkio, o pagalvokite ant kurio laiptelio stovite, kokie jūsų konkurenciniai pranašumai, paslaugos išskirtinumas, aktualumas, paklausa ir nenusipiginkite. Kaina turi atitikti kokybę.

2. Įvertinkite savo patirtį konkrečioje srityje

Imantis veiklos ir bendraujant su pirmaisiais klientais, derintis dėl atlygio, svarbu gebėti jį pagrįsti. Pagrindiniais argumentais dažniausiai tampa patirtis, žinios, įgyta kvalifikacija, turimi įgūdžiai bei jau atliktų darbų pavyzdžiai, buvusių užsakovų rekomendacijos. Jei esate visiškai „žalias“ rinkoje, kartais verta atlikti ir nemokamą praktiką, pasiūlyti savo paslaugas stambiems, įtakingiems klientams, jei sudominsite juos, ne tik galite turėti didelių, pelningų užsakymų ateityje, bet ir sparčiau tobulėti nei atlikdami daug pigių, mažareikšmių užduočių, kurios nekuria pridėtinės vertės. Jei esate savo srities ekspertas, pagalvokite, ar jums verta imtis visų siūlomų darbų, o gal geriau rinktis jums įdomiausius, kurie padeda tobulėti, augti kaip specialistui ir nepersidirbant uždirbti orų atlyginimą, kad galėtumėte išlaikyti balansą tarp mylimos veiklos ir turiningo laisvalaikio bei kokybiško poilsio.

3. Paskaičiuokite patiriamas išlaidas

Samdomame darbe dažniausiai visas darbui reikalingas priemones suteikia darbdavys, o tuo tarpu darbas iš namų dažniausiai pareikalauja papildomų investicijų. Jei norite būti paklausiu, sėkmingu freelanceriu, priklausomai nuo pasirinktos veiklos srities, greičiausiai jums prireiks kokybiškos technikos (fotografavimo, filmavimo, garso, vaizdo ir pan.), specialių kompiuterinių programų, įrankių ar priemonių (nuo grimo iki mechaninės dėžės), taip pat teks investuoti į įvairius mokymus, kvalifikacijos kėlimą. Vertindami sąnaudas, nepamirškite įtraukti ir kelionių išlaidų bei mokesčių valstybei. Tik paskaičiavę patiriamas su veikla tiesiogiai susijusias išlaidas, pagalvokite, kiek norėtumėte uždirbti pelno, įvertinkite ir savo darbą.

4. Atsižvelkite į projekto/užduoties trukmę, pobūdį, sudėtingumą

Skaičiuodami kainą, prisiminkite, kad retas projektas vyksta tiksliai pagal planą, numatykite laiko papildomoms užduotims, taisymams, diskusijoms su užsakovu. Svarbiausia, kad kainodara tenkintų jus, būtų aiški, o klientas aiškiai suprastų, ką gaus už sutartą sumą. Kilus keblumams ar atsiradus papildomoms užduotims, dėl papildomo atlygio rekomenduojama tartis nedelsiant, kad nekiltų nesusipratimų atsiskaitymo dieną. Skaičiavimus (valandinį įkainį ar skirstymą konkrečiais darbais pagal apimtis) galite pasilikti sau, o klientui dažniausiai aktualiausia galutinė suma. Kuo mažiau ji kis viso proceso metu, tuo didesnį pasitikėjimą užsitarnausite ir padidinsite galimybę, kad patenkintas klientas ir kitą kartą kreipsis į jus, o paslaugas rekomenduos savo aplinkos žmonėms.

5. Nebijokite rizikuoti ir kartais padidinti kainą

Kai kuriose situacijose tokia rizika labai pasiteisina. Ypač, jei tuo metu esate užsiėmęs, o darbo pasiūlymai krinta lyg iš gausybės rato ir net norėdamas sunkiai viską suspėtumėte. Tokiu atveju naujiems klientams galite pasakyti 50 proc. didesnę ar net dvigubą kainą. Jei potencialiam užsakovui ji bus per aukšta, nieko neprarasite, o jei sutiks – turėsite naują mokų ir perspektyvų klientą. Vis tik labiau užimtais laikotarpiais, atsakingai įvertinkite savo galimybes, ar tikrai spėsite visus prisiimtus įsipareigojimus įgyvendinti kokybiškai, ar dėl naujų pasiūlymų nenukentės jūsų poilsis, miegas, asmeninis gyvenimas. Pervargus stipriai padidėja klaidų tikimybė, tad vietoj išaugusių pajamų, per daug prisižadėję ir neįvertinę jėgų, galite pavesti ir prarasti jau turimus klientus.

6. Nusistatykite tikslą, kurį norite pasiekti

Freelancinimas žavi laisve planuoti savo laiką ir dažnai padeda uždirbti gerokai daugiau nei fiksuotas atlygis samdomame darbe, tačiau daugelį gąsdina individualios veiklos pajamų nepastovumas. Freelanceriai dažnai gyvena nuo projekto iki projekto, dirba su skirtingais klientais ir vieną mėnesį uždirbę kelis ar net keliolika tūkstančių, kitą gali būti priversti tenkintis vos keliais šimtais eurų. Siekiant išvengti streso ir dienų, kai sąskaita tuščia, o atsiskaitymų dar reiks palaukti, svarbu gavus pajamų, dalį jų atsidėti. Taip pat išvengti finansinių duobių padės planavimas. Paskaičiuokite, kokia suma jums būtinai reikalinga pragyvenimui, kelkite minimalius ir maksimalius finansinius tikslus savaitei, mėnesiui, metams, reguliariai peržiūrėkite, kaip sekasi juos įgyvendinti. Jei norisi pastovumo, ieškokite keleto nuolatinių klientų, su kuriais apsibrėžtumėte darbų apimtį ir panašų atlygį kas mėnesį, o likusį laiką skirkite skubiems užsakymams, naujiems klientams, laikiniems projektams, kūrybiniams sumanymams.

7. Reguliariai peržiūrėkite ir atnaujinkite savo kainodarą

Net jei esate patenkintas gaunamomis pajamomis, reguliariai peržiūrėkite savo kainodarą ir pagalvokite, ar ne laikas ją atnaujinti. Patariama tai daryti kasmet, galite keisti kainodarą nuo sausio, naujų mokestinių metų, naujo sezono, jei jūsų veikloje svarbus sezoniškumas, ar kitu jums parankiu metu. Kainų kėlimas turi būti pagrįstas, įvertinkite, kiek pakilo jūsų kvalifikacija, darbų kokybė, ar galite pasiūlyti naujų paslaugų. Freelancinimas – labai dinamiška veikla, tad nesėdėkite vietoje ir, augant žinioms bei kompetencijoms, auginkite ir savo įkainius.

Jei mėgaujatės darbu iš namų, bet dar nesate patenkintas savo uždarbiu – investuokite į žinias, ieškokite skirtingų būdų, kaip pritaikyti savo patirtį ir nesustokite tobulėti. Tik taip galite tikėtis uždirbti daugiau. Tačiau svarbiausia atminti, kad kaina – labai individualus dalykas ir už tą patį darbą tos pačios srities specialistai gali gauti dešimtimis kartų skirtingą sumą. Šie patarimai – tik gairės, padėsiančios įvertinti savo darbą, tačiau jokiu būdu ne griežtas taisyklių rinkinys. Tad jei yra žmonių, kurie moka jūsų pasakytą kainą ir sumos jus tenkina – esat teisingame kelyje.

Jei dar trūksta klientų ar užsakymų, apsilankykite ir ieškokite jų didžiausioje Lietuvos freelancerių bendruomenės kanale FDP.LT bei „Freelancerių darbo pasiūlymai“ grupėje.

Parašykite komentarą per Facebook