Kaip tapti freelanceriu, kuriam netrūksta užsakymų

freelancerio sekme: kaip buti sekmingu freelanceriu

Kiekviena karta turi savo skiriamųjų bruožų. Ekonominės, socialinės ir kultūrinės aplinkybės suformuoja išskirtinius einamosios kartos prioritetus, vertybes, gyvenimo būdą. Jei X kartai vienas svarbiausių dalykų yra saugumas ir stabilumas, tai Y ir Z kartos atstovų prioritetų sąrašuose viršų ima laisvė rinktis ir saviraiškos galimybės. Jie drąsiai laužo taisykles, kritiškai vertina autoritetus ir nebijo prisiimti atsakomybės. Jie nelaukia, kol jiems kažkas (tėvai, darbdavys, antra pusė, mokytojai) duos leidimą kažką daryti, jie svajoja, ieško mėgstamos veiklos ir imasi veiksmų, kad savo tikslus pasiektų.

Įvairių specialybių atstovai vis dažniau vietoj samdomo darbo renkasi laisvadarbio, dar vadinamo freelanceriu, kelią

Tad turbūt gana natūralu, kad dabartiniai trisdešimtmečiai ir jaunesni įvairių specialybių atstovai vis dažniau vietoj samdomo darbo renkasi laisvadarbio, dar vadinamo freelanceriu, kelią. Indviduali veikla suteikia daugiau laisvės. Dažniausiai šiais laikais dauguma darbų atliekami internetu, tad freelancinimas suteikia galimybę dirbti tiek iš namų, tiek iš egzotiškos salos.

Jau pasiryžote ir pasirinkote freelancerio kelią, tačiau norėtumėt daugiau užsakymų? O gal vis dar dvejojat ar palikti nuolatinį darbą ir žengti į nežinią, baiminatės, kad iš pradžių nesulauksite pakankamai užsakymų?

Jei norite tapti savo srities profesionalu, sėkmingai konkuruoti su kitais freelanceriais ir ne tik nepritrūkti užsakymų, bet ir sulaukti grįžtančių klientų ir palankiausių rekomendacijų, prieš nerdami į darbus, skirkite laiko namų darbams atlikti!

1. Reprezentatyviai save pateikite

Pasirūpinkite tiek savo fizine išvaizda, kai dalyvaujate gyvuose susitikimuose, tiek informacija virtualioje erdvėje. Apranga, atributika, darbui reikalingos priemonės turi atitikti vietą ir laiką. Jei esate finansų konsultantas, tikėtina, kad klientai tikėsis klasikinės aprangos ir solidaus įvaizdžio, jei iliustratorius ar renginių vedėjas – originalumo, kūrybiškumo, tad ir kurdami asmeninį stilių, galite leisti sau išsiskirti iš minios.

Jei turite biurą, studiją ar dirbtuves, pasirūpinkite, kad būtų jauku, kad interjeras atitiktų veiklos pobūdį, kad tiek jums patiems, tiek veiklos partneriams ar klientams tai būtų komfortiška darbo ar susitikimų vieta. Žinoma, universali taisyklė tiek drabužiams, tiek vietai – švara ir tvarka. Taip pat nepamirškite pasirūpinti ir virtualia erdve. Nuolat atnaujinkite savo portfolio, jei turite susikūręs savo, kaip specialisto, profilį socialiniuose tinkluose – kelkite ten tik naujausius darbus ar atsiliepimus, kad esami ir potencialūs klientai matytų ne tik sausą prisistatymą, bet ir darbo rezultatus, galėtų stebėti profesinę pažangą, augantį meistriškumą. Jei su klientais bendraujate iš asmeninio profilio, skirkite laiko privatumo nustatymams – kad jūsų profilis kalbėtų apie jūsų asmenybę, darbo patirtį, pomėgius, tačiau neatskleistų pernelyg daug asmeninės informacijos.

2. Padarykite viską, ką galite geriausio

Freelancinimas suteikia laisvę planuotis laiką, darbo pobūdį, tempą, tačiau nepamirškite, kad ir klientai turi teisę rinktis, dirbti su jumis ar ne. Tad skirtingai nei etatiniam darbe, jums niekas nemokės už darbo laiką, kavos pertraukėles ar paplepėjimą su kolegomis. Už jus kalba darbai ir užsakovui svarbiausia kokybė. Nėra rezultato – nėra ir atlygio, o dar ir reputacija gali nukentėti. Neišbaigtas ar atmestinai padarytas darbas gali lemti atsisveikinimą su ne vienu klientu, kadangi dažnai žmonės yra linkę pasidalinti prasta patirtimi su kolegomis, bičiuliais ir kitais aplinkiniais.

Taigi, jei rašot tekstus – jokiu būdu nepalikite gramatinių klaidų, nekopijuokite informacijos, tikrinkite faktus. Jei neprofesionaliai, paskubom sumestas tekstas gali praslysti kartą ar du, ilgainiui jis jūsų karjerai tikrai nepadės. Jei fotografuojate, pasirūpinkit tinkama kompozicija, nepriekaištinga raiška ir išskirtiniu nuotraukų retušavimu, jei spausdinate – spaudos kokybe, jei nuomojate įrangą renginiams – neturi būti jokių trikdžių, jei kuriate svetaines, jomis turi būti patenkintas ne tik klientas, bet ir lankytojai – turi būti patogu, funkcionalu. Universali taisyklė kiekvienam freelanceriui – laikytis įsipareigojimų, nevėluoti, dirbti operatyviai ir, svarbiausia, atlikti kiekvieną darbą/užsakymą geriausiai, kaip tik sugebate pagal turimą kompetenciją ir patirtį.

3. Išsigryninkite ir išryškinkite savo konkurencinius pranašumus

Jei turite išskirtinį darbo atlikimo braižą, stilių, išsilavinimą, bendradarbiavote su itin garsiais, dideliais klientais, dirbate itin greitai, kūrybiškai, o gal siūlote platų paslaugų paketą, o gal niekas Lietuvoj neturi tokios įrangos ar tokių gilių konkrečios srities žinių, o gal siūlot itin geras savo produktų pristatymo sąlygas, o gal jau esat įvertinti tarptautiniu mastu. Tęskite patys, išsigryninkite geriausias savo profesines savybes, įvertinkite, kuo skiriatės nuo konkurentų ir būtinai savo pranašumus įvardinkite prisistatydami naujiems klientams, derėdamiesi su esamais ar formuodami savo kainodarą.

4. Nuolat gerinkite savo kompetenciją

Jei norite ne tik išlaikyti esamus klientus, bet ir pritraukti naujų bei sulaukti vis įdomesnių, sudėtingesnių, pelningesnių užsakymų, nesustokite tobulėti. Seniai baigėsi laikai, kai mokslai baigdavosi vos gavus diplomą. Šiuolaikinė darbo rinka yra itin dinamiška, tad siekiant išlaikyti savo pozicijas joje, būti vertinamu ir pripažintu specialistu, būtina nuolat kelti savo kompetencijas. Šiuolaikinės technologijos suteikia tam visas galimybes. Galite ne tik lankyti kursus, skaityti knygas, ieškoti mentorių, imtis vis sudėtingesnių užsakymų, bet ir žiūrėti vebinarus ar paskaitas iš viso pasaulio universitetų, diskutuoti specializuotuose forumuose ir visais kitais įmanomais ir jums prieinamais būdais gerinti savo kompetenciją. Naudą pajusite ateityje.

5. Siūlykite pamatuotas kainas, įvertinkite kuriamą pridėtinę vertę

Natūralu, jog dauguma nori, kad pajamos augtų ir pavyktų uždirbti vis daugiau. Tačiau prieš įvardindami savo darbo kainą, įvertinkite visas aplinkybes – rinkos kainas, sritį, darbo pobūdį, trukmę, savo patirtį, profesionalumo lygį ir pridėtinę vertę, kurią jūsų produktas ar paslauga suteiks klientui – ar kaip padidins internetinio puslapio lankytojų srautus, pardavimus, padės sutaupyti laiko, pinigų, sėkmingai investuoti, pritraukti naujų klientų ar atneš kitos apčiuopiamos naudos.

Diskusijų apie paslaugų kainas dažnai kyla ir socialinio tinklo „Facebook“ grupėje „Freelancerių darbo pasiūlymai“. Šioje, daugiau nei 30 tūkst. narių vienijančioje grupėje, laisvai samdomi specialistai gali ne tik rasti naujų klientų, o užsakovai – specialistų, bet ir dalinamasi informacija, rekomendacijomis ir patarimais, diskutuojama įvairiomis temomis.

6. Nuolat stiprinkite bendravimo įgūdžius ir lanksčiai komunikuokite

Be abejonės, visuomet rekomenduojama laikytis darbo etikos, bendrauti maloniai ir mandagiai, kilus iššūkiams, konfliktams – pirmiausia reikėtų aiškintis tarpusavyje, ir tik nepavykus, imtis teisinių priemonių ar viešumo. Sėkmingo bendradarbiavimo garantas – abipusė pagarba. Be to, atviras bendravimas, gebėjimas priimti ir atsižvelgti į pagrįstą kritiką, klausimai, įvairių variantų siūlymas padės geriau suprasti klientų lūkesčius, poreikius, jų viziją, o nuomonėms nesutapus – komunikacijos įgūdžiai gali padėti lengviau išspręsti konfliktus ir toliau dirbti kartu.

7. Palaikykite ryšį su klientais

Net jei viskas vyko sklandžiai, puikiai atlikote savo darbą, klientui patiko rezultatai, nebūtinai greitu metu iš jo vėl sulauksite užsakymo. Dažniausiai priežastys objektyvios – gal tai buvo vienkartinis užsakymas ir klientui tokio pobūdžio paslaugų tiesiog nebereikia, gal pametė kontaktus, o gal konkurentai pasiūlė geresnę kainą ar paslaugą. Tad siekdami, kad klientas grįžtų bei rekomenduotų jus kitiems, palaikykite ryšį, priminkite apie save. Versle, kaip ir kasdieniame gyvenime, siekiant sėkmės – svarbiausia yra santykiai tarp žmonių. Ieškoma ne nepriekaištingai užduotis vykdančių robotų, o žmogiško ryšio. Tad siekiant išlaikyti ilgalaikius santykius su užsakovais ir suburti lojalių klientų ratą, nepamirškite kartais tiesiog pasiteirauti jų kaip sekasi, kaip laikosi, pajuokaukite. Būkite mandagūs, tačiau nebūtina ilgai išlaikyti šalto, itin oficialaus bendravimo tono. Kuo šiltesni santykiai, tuo paprasčiau bus pasiteirauti, ar neprireikė naujų, papildomų paslaugų ar korekcijų, pasidomėti, kaip vertina jūsų darbus, paprašyti rekomendacijų. Taip pat rekomenduokite jų paslaugas ar produktus, praneškite apie naujus savo darbus, pasiūlymus, kainų pasikeitimus, domėkitės jų veikla, pokyčiais.

8. Aktyviai ieškokite užsakymų pats

Net jei esat itin geras specialistas, užsakymai iš dangaus nekrenta. Kol nesusikūrėt savo klientų rato, teks skirti nemažai laiko ir aktyviai ieškoti jums tinkamų užsakymų. Žinoma, tapus freelanceriu, verta apie tai paskelbti savo aplinkai – draugams, giminaičiams, bendramoksliams, buvusiems kolegoms ir t.t. Tačiau neverta laukti, kad klientai ims jus graibstyti vos pradėjus individualią veiklą. Lengviausia ir greičiausia naujų klientų paiešką pradėti internete. Bene daugiausia pasiūlymų įvairių sričių laisvai samdomi specialistai gali rasti puslapyje FDP.LT bei „Facebook“ grupėje „Freelancerių darbo pasiūlymai“. Tai operatyvus, patogus ir nieko nekainuojantis būdas stebėti darbo skelbimus, klientų poreikius, konkurentų pasiūlymus ir plėsti savo klientų ratą.

Tikimės, kad šie patarimai padės jums sėkmingai įsitvirtinti freelancerių rinkoje, tobulėti ir sulaukti vis įdomesnių ir pelningesnių užsakymų. O daugiau klientų ir įvairesnių užklausų bei įdomių diskusijų apie freelancinimo subtilybes rasite FDP.LT bei „Freelancerių darbo pasiūlymai“ grupėje.

Parašykite komentarą per Facebook