Freelancerių darbe dažnai susiduriama su dilema – ar priimti visus siūlomus projektus, ar kartais pasakyti „ne“. Nors gali atrodyti, kad kiekvienas naujas klientas yra galimybė užsidirbti ir plėsti savo patirtį – gebėjimas atsisakyti kai kurių projektų ar bendradarbiavimų yra vienas svarbiausių įgūdžių, kuris padės augti profesinėje karjeroje ir apsaugoti savo emocinę bei fizinę gerovę.
Kokia rizika slypi „priimant viską“?
Kai freelancerių bendruomenė visame pasaulyje auga (remiantis Statista duomenimis, prognozuojama, kad iki 2027 m. Jungtinėse Amerikos Valstijose bus apie 86,5 milijono laisvai samdomų darbuotojų, kurie sudaro 50,9% visos JAV darbo jėgos), konkurencija tampa intensyvesnė. Tai dažnai verčia pradedančiuosius priimti bet kokį projektą, net jei jis neatitinka jų kompetencijų ar vertybių. Visgi, toks elgesys gali turėti neigiamų pasekmių.
Pavyzdžiui, remiantis Deloitte atliktu tyrimu – 77% darbuotojų teigia, kad jie patyrė perdegimą savo dabartinėje darbo vietoje, o daugiau nei pusė nurodė, kad tai įvyko daugiau nei vieną kartą. Ši problema dažnai kyla, kai žmonės nesugeba nustatyti ribų ir pasakyti „ne“. Perdegimas ne tik mažina darbo kokybę, bet ir ilgainiui gali lemti profesinę stagnaciją.
Taip pat svarbu paminėti, kad freelanceriai, kurie nuolat imasi projektų neatitinkančių jų specializacijos – rizikuoja savo reputacija. Klientai dažniau rekomenduoja specialistus, kurie dirba savo srityje, nei tuos, kurie bando atlikti viską.
Kada ir kodėl verta atsisakyti kliento?
Freelancerio darbe ne kiekvienas pasiūlymas yra vertas galimybės. Kartais atsisakyti projekto yra svarbus žingsnis, ypač bandant apsaugoti savo profesinį sąžiningumą, reputaciją ir asmeninę gerovę.
Projektas neatitinka jūsų vertybių
Kartais klientai gali pasiūlyti projektus, kurie prieštarauja jūsų moralinėms ar etinėms nuostatoms. Pavyzdžiui, jei dirbate rinkodaros srityje, tačiau klientas prašo reklamuoti produktus, kurie, jūsų manymu, yra žalingi visuomenei (pvz., abejotinos kokybės finansinės paslaugos ar sveikatos produktai), tad tai gali kelti vidinį konfliktą.
Atsisakydami tokių projektų –
- Apsaugote savo reputaciją – juk klientai, kolegos ir visuomenė labiau vertina profesionalus, kurie išlieka sąžiningi savo vertybėms. Jūsų ilgametė reputacija gali nukentėti, jei dalyvausite projektuose, kurie sulaukia neigiamos visuomenės reakcijos.
- Išsaugote pasitikėjimą savimi, nes dirbdami su projektais, kurie neatitinka jūsų vertybių – ilgainiui galite jausti nepasitenkinimą savimi, o tai atsilieps jūsų produktyvumui.
Toks atsisakymas parodo jūsų profesionalumą. Kaip teigia Harvardo verslo apžvalga – ilgalaikės sėkmės versle pagrindas yra stiprios vertybės ir skaidrumas (Harvard Business Review, 2020).
Biudžetas – nesubalansuotas
Vienas iš dažniausių freelancerių iššūkių – klientai, kurie siūlo nepagrįstai mažus atlygius. Statistikos duomenimis – 70% freelancer’ių bent kartą buvo pasiūlytas darbas, kurio atlygis neatitiko darbo sudėtingumo (Freelancers Union, 2022).
Kodėl svarbu atsisakyti neadekvačiai apmokamų projektų?
- Nuvertinate savo darbą. Priimdami žemiau rinkos kainos siūlomus darbus – siunčiate signalą, kad jūsų paslaugos yra mažiau vertingos nei iš tikrųjų.
- Eikvojate laiką ir energiją. Jei projektas nepadengia jūsų laiko ir pastangų sąnaudų, tai reiškia, kad galėtumėte geriau panaudoti savo laiką kitiems, pelningesniems projektams.
- Paveikiate rinką. Jei daug freelancer’ių dirba už mažą atlygį – tai daro įtaką visai rinkai, nes klientai ima manyti, kad kokybiškos paslaugos gali būti pigios.
Geriausia tokius klientus mandagiai informuoti, kad jų biudžetas neatitinka jūsų nustatytų įkainių, ir, jei įmanoma, pasiūlyti jiems mažesnės apimties paslaugų paketą, kuris tiktų jų finansinėms galimybėms.
Nelogiški terminai
Klientai kartais reikalauja, kad projektai būtų užbaigti greičiau, nei tai realiai įmanoma. Toks spaudimas gali sukelti stresą, mažinti darbo kokybę ir netgi pakenkti jūsų sveikatai.
Kodėl svarbu atsisakyti?
- Sumažėja klaidų rizika. Skubėjimas dažnai virsta netikslumais, kuriuos gali tekti taisyti, todėl sugaištate dar daugiau laiko.
- Užtikrinate ilgalaikį klientų pasitenkinimą. Jei priimate nerealų terminą, tačiau projektas neatitinka kliento lūkesčių – gali kilti nesutarimų. Daugiau nei 60% klientų nustoja bendradarbiauti su profesionalais, jei pirmasis projektas neatitinka jų lūkesčių (Upwork, 2021).
- Išvengiate streso. Ilgalaikis darbas spaudžiant terminams yra pagrindinis streso šaltinis freelancer’ių pasaulyje. Stresą patiriantys specialistai yra mažiau kūrybiški ir produktyvūs.
Rinkdamiesi klientus – atvirai aptarkite terminus ir būkite sąžiningi, jei jaučiate, kad laikas per trumpas kokybiškam rezultatui.
Komunikacijos problemos
Jau pirmojo bendravimo metu galima įvertinti – ar klientas ir Jūs randate bendrą kalbą. Jei pastebite, kad klientas:
- Vengia pateikti aiškius užduočių aprašymus;
- Nuolat keičia reikalavimus;
- Neklauso jūsų patarimų –
- tai ženklas, kad bendradarbiavimas gali būti sudėtingas.
Kodėl verta vengti tokių klientų?
- Nenuoseklumas ir dažni pakeitimai gali sukelti nesusipratimų bei įtemptą darbinį santykį.
- Klientai, kurie nepateikia aiškių nurodymų ar vengia atsakomybės – dažnai kaltina freelancer’į dėl nesėkmių.
- Daug laiko ir energijos gali būti skirta bandant suprasti neaiškias užduotis, o tai mažina jūsų produktyvumą.
Atsisakydami tokių projektų – apsaugote savo laiką ir išvengiate galimų nesusipratimų. Rekomenduojama mandagiai informuoti klientą, kad bendradarbiavimas nebus efektyvus dėl aiškumo trūkumo, tačiau pateikti pasiūlymus – kaip tiksliau apibrėžti jų lūkesčius ateičiai.
Gebėjimas atpažinti, kada verta atsisakyti kliento, yra viena svarbiausių freelancerių kompetencijų. Tiesa, tai tikrai nėra paparsta.
Kaip etiškai atsisakyti kliento?
Freelancerių darbe kartais būtina atsisakyti tam tikrų projektų, tačiau svarbiausia tai padaryti profesionaliai ir etiškai. Tinkamas požiūris į šį procesą gali padėti išlaikyti teigiamą reputaciją, užmegzti ilgalaikius santykius su klientais ir netgi paskatinti juos ateityje vėl kreiptis į jus su naujais pasiūlymais.
Būkite konkretus ir nuoširdus
Jeigu nusprendžiate atsisakyti kliento – svarbu tai padaryti greitai ir su pagarba. Klientui būtina suteikti aiškumą, kad jis galėtų laiku rasti kitą specialistą arba perskirstyti savo projektų planavimą.
Pavyzdžiui:
- Vietoje neaiškaus „neturiu laiko“, aiškiai pasakykite – „Šiuo metu mano darbo grafikas pilnas, todėl negaliu užtikrinti, kad jūsų projektas būtų atliktas laiku ir kokybiškai.“
- Jeigu projektas neatitinka jūsų kompetencijų, galite sakyti – „Šis projektas reikalauja specifinių įgūdžių, kurie nėra mano specializacija, todėl siūlyčiau ieškoti profesionalo, kuris geriau atitiktų jūsų poreikius.“
Svarbu išlaikyti nuoširdumą, tačiau nereikia gilintis į per daug detalių, kurios gali sukelti nereikalingų klausimų ar diskusijų.
Pasiūlykite alternatyvą
Jeigu turite galimybę – rekomenduokite kitą specialistą, kuris galėtų padėti klientui. Tai ne tik palengvina kliento paieškas, bet ir parodo, kad jūs rūpinatės jo poreikiais, net jei pats negalite įgyvendinti projekto.
Pavyzdžiui:
- Galite sakyti – „Nors šiuo metu negaliu imtis šio darbo – rekomenduoju [specialisto vardas], kuris specializuojasi šioje srityje. Jo kontaktus pridedu: [el. pašto adresas arba svetainė].“
Statistikos duomenys rodo, kad 85% klientų teigiamai vertina freelancer’ius, kurie atsisakydami darbo pasiūlo alternatyvų sprendimą (Upwork, 2021). Tai padeda išlaikyti gerą bendravimo įspūdį ir potencialiai užmegzti teigiamus ryšius ateityje.
Parodykite dėkingumą
Nors atsisakote projekto – būtina išreikšti dėkingumą už pasiūlymą. Tai padeda išlaikyti pozityvų bendravimą, parodo jūsų profesionalumą ir palieka atviras duris tolimesniam bendradarbiavimui.
Galite naudoti tokius pavyzdžius:
- „Ačiū už galimybę, tai labai įdomus projektas, tačiau šiuo metu negaliu jo prisiimti.“
- „Labai vertinu, kad kreipėtės į mane, ir tikiuosi, kad ateityje galėsime bendradarbiauti.“
Dėkingumo išreiškimas yra paprastas, bet naudingas būdas parodyti, kad vertinate klientą, net jei šiuo metu negalite jam padėti.
Būkite profesionalūs net konfliktinėse situacijose
Ne visi klientai reaguoja teigiamai į atsisakymą. Kai kurie gali nusivilti ar netgi bandyti jus spausti pakeisti sprendimą. Tokiose situacijose svarbu išlikti ramiais ir laikytis profesionalaus tono. Konfliktai ar įžeidžiantis bendravimas gali pakenkti jūsų reputacijai, todėl geriau būti mandagiems, bet tvirtai laikytis savo sprendimo.
Pavyzdžiui, jei klientas reaguoja neigiamai, galite sakyti – „Suprantu, kad šis sprendimas gali kelti nepatogumų, ir atsiprašau dėl bet kokių neigiamų pasekmių. Vis dėlto turiu likti sąžiningas ir atsisakyti projekto, kurio negalėsiu tinkamai atlikti.“
Svarbu išlikti ramiais ir nesivelti į emocinius ginčus. Klientas gali būti nusivylęs, tačiau profesionalumas dažniausiai padeda sušvelninti situaciją.
Kodėl etiškas atsisakymas yra svarbus?
Gebėjimas etiškai atsisakyti projektų – tai ne tik būdas išlaikyti gerą reputaciją, bet ir investicija į jūsų ateitį. Klientai vertina freelancer’ius, kurie bendrauja aiškiai ir mandagiai, net jei negali atlikti darbo. Be to, tinkamai išreikštas dėkingumas ir alternatyvų pasiūlymas gali paskatinti klientą sugrįžti pas jus ateityje.
Kaip teigia Harvard Business Review (2020): „Profesionalūs ryšiai yra svarbiausias laisvai samdomų darbuotojų kapitalas – juos būtina kurti ir puoselėti net tada, kai tenka atsisakyti darbo.“
Tinkamai elgiantis, net atsisakymas – gali būti laikomas geru bendravimo pavyzdžiu, kuris sustiprins jūsų profesinį įvaizdį.
Atsisakydami – augate!
Mokydamiesi atsisakyti klientų – jūs investuojate į savo profesinį augimą. Tai leidžia susitelkti į projektus, kurie atitinka jūsų tikslus, suteikia pasitenkinimą darbu ir padeda tobulinti jūsų kompetencijas. Tai taip pat leidžia išlaikyti sveiką darbo ir poilsio balansą – pagrindinį faktorių siekiant ilgalaikės sėkmės freelancerių rinkoje.
Freelancerių pasaulyje svarbu suprasti, kad kiekvienas „ne“ netinkamam projektui yra „taip“ jūsų augimui, gerovei ir reputacijai. Pasirinkimas atsisakyti projekto yra ne silpnumo ženklas, o jūsų profesionalumo įrodymas. Svarbiausia – daryti tai pagarbiai, etiškai ir su aiškiai apibrėžtomis ribomis.
Jeigu dirbate sau, (su)valdote savo laiką ir projektus – labai svarbu turėti patogią ir efektyvią finansų tvarkymo sistemą. Tokiu atveju puikiai pravers Sąskaita123 – sistema, kuri leidžia lengvai generuoti sąskaitas, stebėti savo pajamas ir išlaidas bei išlaikyti tvarką finansiniuose procesuose. Tai idealus įrankis freelancer’iams ir smulkiems verslininkams, kurie nori sutaupyti laiko ir sutelkti dėmesį į savo pagrindinę veiklą.
Naudingos nuorodos:
- Taupus ir lengvas sąskaitų (su)valdymo sprendimas – Sąskaita123.lt
- Kas yra individualios veiklos pažyma?
- Individuali veikla: ekonominės veiklos rūšių klasifikatorius 2 redakcija (EVRK 2 red.)
- Sodros interneto svetainė
- Kas yra verslo liudijimas?
- Verslo liudijimo skaičiuoklė
- Kada registruotis PVM mokėtoju
Parašykite komentarą per Facebook